30 December 2009

Året som har gått



Det har vært et spennende og ikke minst utfordrende år, på mange fronter. Verden har ikke akkurat vært et rolig sted, med terroraksjoner, naturkatastrofer og grusomme hendelser. Men det har ikke bare vært ille, det har hendt positive ting og. Det har vært stortingsvalg (dog med et smålig dårlig resultat for de revolusjonære sosialistene på Leninhøyden), og presidenter har kommet og gått. Folk har gått bort, og nye mennesker har blitt født. Sånn er livets sirkel, mørke og lys, liv og død.
Så hva husker jeg best fra året som har gått? Det blir ikke nødvendigvis bare de store, verdensomspennende hendelse, som ga vår grunnmur en skikkelig trøkk. Det blir små lokale hendelser, helt ned på det personlige planet.

  • Vi kan nok ikke komme utenom den første afro-amerikanske presidenten i USA's historie. Dette var et stort skifte for et land som de siste 8 årene hadde hatt Bush Jr. å stri med. Men etterhvert som året har gått har tåken lettet og det har kommet kritiske røster til hva Obama har gjort i det første året på kontoret. På toppen av det hele ble mannen tildelt Nobels Fredspris, noe som jeg personlig mener er en stor tabbe, av den enkle grunn at det kommer mange bedre mennesker foran ham i "køen", og det hjalp ikke akkurat på at han bestemte at aktiviteten i "gjørmehullet" Afghanistan skulle intensiveres med flere soldater. Får bare håpe at 2010 blir et bedre år for ham...


  • Så har vi venner og bekjente. Tok som kjent irsk og amerikansk historie i vårsemesteret, og der ble jeg kjent med folk som jeg nå regner som noen av mine aller beste venner. Det har vært både latter og gråt og ganske mye filosofering som jeg setter umåtelig pris på. Mye av dette har foregått i nattens mulm og mørke (hva er mulm forresten?), og temaene har spent fra vampyrer til barneminner. Skål for dere alle, dere vet hvem dere er ;)
  • På den musikalske fronten har det skjedd både store og små ting. I korte trekk har stemmen utviklet seg, jeg har fått synge både opera og rebellsanger og ser frem til BFK's planlagte jubileumstur til Sør-Afrika i juli neste år.


  • Jeg har "oppdaget" noen ting i løpet av året som har gått: Kjærligheten (men den gikk rett til helvete som vanlig....), whiskey (livets vann i mye større grad enn Aquavit...), Guinness (livseliksir fra den grønne øyen der vest..), smauene på Nordnes (utrolig vakkert der ute ^^), opera (og det i laaange baner... hadde jo alvorlig operadilla i de første månedene av 2009... har sett 55 operaer iløpet av mitt korte liv og nærmere 45 av disse så jeg i perioden februar-mai 2009), IRLAND (må snart få ræven min over dit, for jeg er nok en skapire av stooore proposjoner) og True Blood (har vært en vampyr-fan lenge, men disse bøkene og denne serien har virkelig åpnet opp øynene mine... EG VIL HA ERIC!


Det ble en ganske så obskur oppsummering, men det er sånn jeg er. Tåkedronning Deluxe...
Med dette ønsker jeg alle et fantastisk nyttår, og håper dere vil fortsette å følge meg inn i det nye tiåret.
Stoooor klem til dere, ALLE SAMMEN!
     

No comments: