2 December 2009

2. desember - Månen

Idag er det fullmåne ute, og jeg vil benytte anledningen til å åpne dagens luke og fortelle litt om mitt forhold til den store steinklumpen langt der ute i det kalde verdensrommet.
Med en storesøster som er mer enn gjennomsnittelig interessert i astrologi og stjernetyding, har jeg fått mitt horoskop stilt i både tide og utide. Jeg er Vær, og visstnok svært dominert av Mars (planeten). Til tider kan det hende det slår ut, men når det er fullmåne er det en helt annen historie. Jeg får faktisk en fysisk reaksjon av fullmånen. Jeg blir urolig, littegrann blodtørstig (overført betydning), og kan bruke timer på å kun stirre på månen. Det er som blodet bruser, og villdyret vil ut. Kanskje jeg er en skap-varulv? *voff*

Gal på engelsk er lunatic, som kommer av luna = månen. Man trodde at månen til visse tider gjorde menneskene syke, og det kan jo hende at varulvmyten har noe av sin basis i denne troen.
Uansett er månen utrolig vakker når den er full, og jeg kan nok med sikkerhet si at det blir lite søvn på sånne netter.
Det er noe magisk og ukontrollerbart ved fru Luna, men samtidig noe beroligende.
Så ønsker dere alle en god natt og vakre drømmer om himmelens uttallige stjernebarn

No comments: