8 December 2009

5. desember - Fisketur

Dagens luke skal dreie seg om noen av de lykkeligste stundene i min barndom, da jeg fikk være med på fisketur.
Min mors familie kommer fra Osterøy, og min familie har i de senere år pusset opp den gamle tøffelfabrikken til min morfar. Dermed har det blitt mange fisketurer gjennom  de mange somrene jeg har tilbrakt der.
Den historien jeg skal dele med dere i dagens luke, ble svært minneverdig.
Det var en vakker sommermorgen, og min far, lillesøster og jeg hadde satt ut garn kvelden før og nervene var på høyspenn. Vi hadde satt garnet mellom "fastlandet" og en liten øy, hvor vi visste at det var fisk. Da vi begynte å trekke opp garnet, merket vi at dette virkelig var tungt. Spenningen steg etter at vi hadde fått en flott torsk opp i båten, men vi hadde ingen anelse om hva som ventet oss..

For opp fra dypet kom den ene brennmaneten etter den andre, og den stakkars torsken druknet snart i maneter og garn. Innimellom dukket det opp et par flyndrer, men de gjorde bare saken verre, for kombinasjonen av fisk i dødskrampe og masse brennmanetvæske er SVÆRT dårlig.
Men vi fikk alt sammen i havn, og så begynte KAOSET, for da skulle garnet renses. Det haglet med flytende brennmanet og både min far og min onkel (som hadde kommet til for å hjelpe) fikk faenskapet i øynene. Og det SVIR.
Så dagens lærdom er: IKKE sett fiskegarnet på tvers av sund ellers blir helvete virkelig hett

No comments: