4 January 2010

Tilbake til hverdagen



Så var ferien over for denne gang, og jeg sitter på Bergen Kulturskole, i påvente av årets første sangtime. for å være helt ærlig skal det bli godt å komme igang igjen, både med studeringen og sangen. Jeg har tatt meg permisjon fra BFK dette semesteret på grunn av min til nå aller viktigste akademiske oppgave; BACHELOROPPGAVEN. Regner med at det kommer til å gå bra, såfremt jeg greier å holde nervene under kontroll hele veien. Men selv om koret er lagt på is for en stund, betyr det ikke at jeg kommer til å holde nebbet mitt lukket. Fortsetter med suksessoppskriften fra forrige semester; irske viser i bøtter og spann. Først ut er "Patriot Game" som jeg fikk anbefalt av en god venn. Etter noen gjennomhøringer av sangen, med både Clancy Brothers og Dubliners, ble eg fast bestem på at den skulle innlemmes i mitt repertoar. Teksten varierer litt, for den originale teksten av Brendan Behan beskrev ikke Eamon de Valeras rolle i noen rosende ordelag, tvert imot...

This Ireland of mine  has for long been half-free,
six counties are still under John Bull's monarchy,
but still DeValera is greatly to blame,
for shirking his part in the patriot game.

Det er en spennende sang å tolke, så vi får se hvordan det går






No comments: