1 October 2009

Studietur...?


Med tanke på at bacheloroppgaven er lagt på vent for mitt vedkommende frem til neste semester, så har jeg nå masse tid til å finne frem til hva jeg har LYST til å skrive om. For det å skrive en akademisk oppgave av den viktighetsgrad som bacheloroppgaven faktisk er, og ikke ha interesse for det man skriver om, er omtrent det samme som sikker stryk. Derfor var det møte på Finnegans sist tirsdag for å diskutere dette. Tilstedeværende var min bror og hans kjæreste. Med Guinness i glassene gikk idémyldringen svært lett, og det gikk ikke lang tid før vi hadde fått noen ideer ned på bordet. Som folk sannsyngligvis har fått med seg er jeg virkelig blitt bitt av Irlands-basillen, og kan simpelten ikke få nok. Haken ved dette, i forhold til en eventuell oppgave, var at jeg sist semester tok et emne (HIS116) som tok for seg irsk historie. Og bacheloroppgave-reglene sier klart og tydelig at jeg IKKE kan ta emnet som grunnlag for oppgaven. Skit! Men med et hjerte som banker slik for Irland som mitt gir jeg ikke opp så lett. Litt lenger ned i glasset (så nesten bunnen) kom vi frem til at vi kunne snike det inn i en sammenligningsoppgave. Og hva passer bedre da enn å sammenligne norsk og irsk emigrasjon. for på 1800-tallet ble begge disse nasjonene kjempeflinke til å eksportere en vare: sitt eget folk. Det er kanskje litt stygt sagt, men irene var helt ekstreme på dette området etter maaange år med undertrykking fra England og med en forferdelig potetpest som slo ned med dødelig kraft i årene 1845 til 1852.
Nå kom ideene som perler på en snor, og midt oppi dette "heksebrygget" poppet det opp en idé om en "studietur" til den grønne øyen i vest. Det var stor enighet rundt bordet om dette var et tiltak som var livsnødvendig for oss alle, så nå ser det lovende ut for Dublin-tur i februar-mars neste år :)
JAAAAA!

No comments: