23 October 2009

Blodtørstig


Sånn kan det gå når man blir avhengig av noe, man får simpelten ikke nok. I mitt tilfelle dreier dette seg om populærkulturfenomenet True Blood, og da både TV-serien som HBO står for og bokserien som nå teller 8 bøker av Charlaine Harris. Så siste episode av 2. sesong idag, og må nå ta til takke med bøkene frem til juni neste år da 3. sesong går på luften. Jeg har vært glad i vampyrer i mange år, men denne serien har virkelig fått meg til å åpne øynene og se nye dimensjoner ved denne forførende blodsugeren. Det er så mye mer ved vampyrene enn kun Dracula og gamle slott. De appellerer til noe som ligger godt gjemt i sinnet vårt, instinkt-aktig. Og kan absolutt ikke klage på True Blood, for der er mer enn nok å fantasere om. Bøkene er på et helt annet nivå enn Stephanie Meyer's Twilight-serie. Både språk og struktur er bedre formet og det er en sann glede å lese litt hver natt før jeg legger meg, setter fantasien i sving og gir gode drømmer...

En liten godbit; Eric Northman
Alexander Skarsgård

No comments: