16 November 2009

New Moon? What the fuck?!

Innimellom er det greit med en liten mental utblåsning, og dagens skal dreie seg om det populærkulturelle fenomenet "Twilight". Tusenvis av unge hjerter har falt i avmakt over Edward Cullen og ALLE snakker om hvor fantastisk det hele er.
Jeg vil ikke stryke noen oppetter ryggen med dette innlegget, jeg vil kun si min fulle og ærlige mening.
Jeg har kun lest den første boken og jeg vil nok si at det var en av de største litterære bommerter jeg har gjort så langt i mitt 21-år lange liv. Og filmen kunne nok defineres som rene sorgen. Jeg er veldig glad i vampyrer, men det som ble prestert av Robert Pattison og co var bare FÆLT (henviser til: http://operabohemen.blogspot.com/2009/01/anemisk-vampyrfilm.html )
Og nå starter hele faenskapet igjen, med den nye filmen "New Moon" og da skal det ikke være lett å unngå å øse av sin "visdom" rundt temaet.

Idag hadde jeg vært på kunnskapens høyborg, og var klar for å komme hjem. Ruslet ned fra Nygårdshøyden i et godt humør, men det forsvant som dugg for solen da jeg ankom bussperrongen. For det jeg så der var virkelig fælt. Nemlig plakat for "New Moon"


Hvis ikke dette er kvalmende, vet ikke jeg...
Og det verste med det hele er nok at alle disse tilhengerne nok ikke vet bedre, for jeg vet med sikkerhet at det finnes ekstremt mye vampyr-relaterte filmer og bøker som er mye bedre skrevet og filmet. For det er synd at dagens ungdom må ta til takke med slike halvfordøyde, kapitalistiske makkverk. Hvor er det blitt av det skikkelige håndverket, hvor mennesker har jobbet hardt for å skape et produkt som vil bli husket i maaange år fremover? Hvor er det blitt av de bøkene som virkelig utfordret oss? De finnes nok, men Twilight vil ALDRI stå frem som noe mesterverk, det er ikke engang middels bra. Det eneste disse bøkene kan brukes til er brensel. Dessverre kan vi i dagens samfunn ikke lenger brenne bøker, uten å få Fritt Ord-vinnere, SV'ere og idealister på nakken, og anklager om brudd på talefriheten.
så det jeg vil oppfordre til er: les noe annet, se noe annet. For det finnes så utrolig mye som er myyye bedre enn hva Twilight noensinne vil kunne frembringe

.


No comments: