10 November 2009

Kilt og film

Dette kan virke obskurt, og kanskje litt merkelig. Jeg har fått kilt-dilla! Menn i kilt kan defineres som noe av det kuleste på denne planeten, men det bare så synd at et slikt syn er sørgelig sjeldent her i byen mellom de syv fjell. Kanskje jeg burde sette kursen vestover, mot Skottland og Irland for en skikkelig inspirasjonsdose, både når det gjelder kilt-dose og ikke minst en skikkelig dose av deres herlige, spennende og ikke minst blodige historie.
Men enn så lenge får jeg drømme meg bort, og kanskje (hvis eg får tak i nok stoff til en billig penge) sy min egen kilt. Bare et ørlite problem: svært vanskelig å skaffe skikkelig tartanstoff i Bergen som er tjukt og varmt nok.
Så må tenke alternativt, kanskje litt uortodokst. En svart kilt hadde jo vært litt kult.....

Kilt i Black Watch-mønster

Ellers kan det rapporteres fra filmens verden at Påskeopprøret i 1916 vil bli festet på film, og ryktene går selvfølgelig om hvem som skal spille heltene som døde for hva de trodde på; Patrick Pearse, James Connolly, Thomas J. Clarke, Sean MacDermott, Joseph Plunkett, Eamonn Ceannt, Thomas MacDonagh.
Foreløpig ser det ut til at Connolly vil bli spilt av ingen ringere enn Gary Oldman (Harry Potter, Bram Stokers Dracula m.m)
Så dette kan bli riktig så interessant, om det blir bra eller dårlig. Krysser alt jeg har av fingre og tær, og gleder meg til filmen blir ferdig.

1 comment:

The Banshee of the North said...

great to hear that someone profited from the information. But it seems like the film will never happen, because they lack the money to do it :( it is really sad, because Ireland needs this...