13 March 2009

Hva er opera?


Hva er opera? Er det en utdatert kunstform, som er så forvirrende og gammeldags at kun den eldre, bemidlede delen av befolkningen får mulighet og nyter godt av det?
Nei, opera gjenspeiler samfunnet, om enn på en annerledes måte. Her finner man alle former for følelser som skaper et menneske; sjalusi, kjærlighet, glede, sorg og så videre.
Men operaen har lidd på veien mot dagens stilling, det har vært opp og nedturer, men den har alltid greid kunststykket å kunne tilpasse seg. Som kameleonen i jungelen, skifter operaen fremtoning i et samfunn som er i stadig bevegelse.
Mange tror at det står stille i valget av operaer som fremføres, at det er de sedvanlige mesterverkene som stadig stilles i søkelyset. For hvis man står på utsiden kan det nok virke slik, man ser ikke det nye, man velger å være selektiv i sitt syn.
Det er en stor tabbe, for operaproduksjonen i 2009 er en blomstrende geskjeft, bare man har øyne og ører oppe såklart...

Men greier opera å fenge selv idag? Eller må den stå tilbake for mer populære underholdningsformer? For den er en underholdningsform, selv om dens underholdning bruker en annen mal enn mange andre. Dens tilhengere vil nok si at den holder et høyere nivå enn foreksempel popmusikk, men jeg vil nok si at eg slik sammenligning er nytteløs. For selv om begge deler er musikk, følger de til en viss grad forskjellige regler og målsetninger.
Men for å svare på spørsmålet om operaens sjanse til å trekke nye tilhengere i den musikkjungelen som har oppstått de siste tiårene. Vil nok måtte trekke den konklusjonenat folk i min aldersgruppe har opparbeidet en del motforestillinger mot opera; det er enten for langt, for tørt, for kjedelig etc. Grunnene til dette kan være mye forskjellig, men som i alle andre kunstformer avhenger det ofte av førsteinntrykket. Hvis noe ikke tiltaler oss, er det stor sannsynlighet for at vi ikke vil vende tilbake til det.
Mange har nok begynt i feil ende, og gapt over for mye. Man begynner liksom ikke med Wagners Ringsyklus, den kan jo skremme fanden på flatmark...
Og det handler om kunnskap. Hvis man setter seg inn i synopsis, bakgrunn og kanskje prøver å høre på noe lettere av komponisten på forhånd, vil man sannsynligvis få en større glede av operaen som helhet, isteden for å sitte og stirre på klokken, ventende på at marerittet skal være over.
Dette handler om innstilling, og vilje til å lytte. Har det siste året virkelig fått opp både øyne og ører, og verdsetter opera på en annerledes måte nå enn tidligere.
Så noen tips fra en nybegynner i gamet:
*Begynn enkelt, det er ingen skam i det
*Sett deg inn i operaen, slik at du kan kjenne igjen elementer som arie, resitativ o.l Hvis du leser synopsiset er det lettere å følge med på handlingen selv om du ikke forstår språket det synges på
* Hør på kjente arier fra den operaen du skal på, så vet du litt på forhånd
*Hvis det er innføringsforedrag i forkant av operaen; GÅ PÅ DET!
*Og ikke minst: Prøv å legg igjen fordommene hjemme :)

Noen smakebiter:

Nattens dronning arie fra Tryllefløyten - Mozart

Voi che sapete fra Figaros Bryllup - Mozart
Brindisi fra La Traviata - Verdi
Va pensiero fra Nabukko - Verdi
Sentas Ballade Den flygende Hollender - Richard Wagner
La ci darem la mano fra Don Giovanni - Mozart
Le veau d'or fra Faust - Charles Gonoud
Largo al factotum fra Barbereren i Sevilla - Rossini

No comments: