15 March 2009

En ny plan


Nå er kunstneren i meg våknet for alvor, og har begynt på et opera-prosjekt med en studievenninne. Vel, for å begynne med begynnelsen:
Fortalte historier fra operaen da jeg jobbet på SFO, og jeg så at barna faktisk var interessert i hva som fantes av opera. Da slo det meg at opera forvanskes til vanlig, slik at barn faller av og dermed ikke får muligheten til å skjønne hva dette handler om. Det handler kun om fremstilling, for hvis opera ble mer barnevennlig i måten den presenterte seg selv på, ville disse historiene bli like elsket som dem om Rødhette og ulven og Tornerose. For det er jo eventyr i ene eller andre formen, det som gjelder er å formidle dem på et språk som barn forstår.
Så nå er drømmene og tankene satt ut i livet, sammen med en studievenninne som tegner. Vi vil sammen lage en opera-eventyr-bok for barn, for vi synes de fortjener det i det virvaret av kulturelle inntrykk som råder nå til dags. Det blir en annerledes vinkling på opera, sett fra to unge, crazy studenters synspunkt.
Så får vi se hvor veien bringer oss. Vi kommer til å lære masse av dette og det er en sann glede å få lov til å arbeide med det som gleder meg mest; nemlig opera.

SE HVA SOM SKJER

1 comment:

Syrinx said...

Enig!Bra sangeren, stå på!Desseverre i våre dager er alt av klassisk musikk fremstilles som kjipt!Så en tegneserie på barne-tv en gang hvor en fyr i en gjeng sovnet hver gang noen sa opera eller klassisk musikk.Når små hoder får inn sånt søppel i seg fra tidlig alder er ikke så rart!Men stå på! Heier på dere!