16 July 2006

Feil inntrykk

God morgen. Lå igår og fikk ikke sove fordi jeg lå å tenkte på årsoppgaven min. Jeg har som kjent Tolkien som emne, og skrivingen går bra, men det går litt treigere med illustrasjonene. Kordan i alle dager ser en hobbit ut som og for den slags skyld en alv.
Er det som dette bildet her fra filmene eller er det helt annerledes. Det irriterte meg. Jeg vet at de er glad i mat, altså lubne, de er små, og har bepelsede føtter. Klesdrakt o.l. har eg ingen anelse om.
Og kordan er det med alvene? Jeg må jo ikke forveksle dem med feer som er helt annerledes. Ser en alv slik ut?

Er Orlando Blooms skikkelse troverdig? Både ja og nei, for i hans skikkelse har Legolas blitt mindre "perfekt" enn det visstnok er i bøkene. Det er ganske synd at filmene har låst vårt bilder av hobbiter, alver, dverger og andre vesener. For det er ikke sikkert at det bilde er rett, er det?

No comments: